Hoeksche Waard – Al vanaf 2000 wordt er gesproken over het aanleggen van een vrijliggend fietspad aan de Korteweg in Zuid Beijerland. In 2018 werd uiteindelijk besloten dat het Waterschap Hollandse Delta aan de slag moet met de plannen voor een apart, vrijliggend fietspad langs de Korteweg in Zuid-Beijerland. De komst van een fietspad Korteweg was al jarenlang een grote wens van het college en de raad van de Gemeente Korendijk en een steeds terugkerend onderwerp als het gaat om verkeersveiligheid. Door wethouders zijn meerdere toezeggingen gedaan.
Volgens Werner de Jong van Constructief Hoeksche Waard heeft de Gemeenteraad van de Hoeksche Waard op 2 april 2019 de mobiliteitsagenda vastgesteld. ‘Daarin werd heel duidelijk vermeld dat er zo snel mogelijk gestart wordt met de realisatie van een vrijliggend fietspad. Je zou zeggen dat het dan eindelijk zover is. Niets is minder waar. Tot onze grote verbazing stond in maart 2020 in de krant vermeld dat het vrijliggend fietspad er niet komt en het plan, nog daterend uit de vorige eeuw, is ingehaald door de tijd. Dat betekent dat als je maar lang genoeg niets doet, je dan op enig moment besluiten kunt terugdraaien, omdat de tijd deze zou hebben achterhaald. In de tussentijd blijven fietsers aan grote risico’s blootgesteld worden. Zou het college nu een half jaar verder ook durven stellen dat de tijd de opmerking van het college van maart 2020 achterhaald heeft? Er wordt door de coronacrisis namelijk nog meer gebruikt gemaakt van de fiets, waardoor veilige maatregelen nog noodzakelijker zijn geworden dan ze al waren.’
Het college komt met het alternatief plan de Noord Achterweg door trekken, waardoor het verkeer ontmoedigd zou worden om de Korteweg te nemen. De Jong: ‘Dus er worden vele miljoenen in die weg gestoken voor alleen maar het ontmoedigen van de automobilisten om de Korteweg te nemen? Het doortrekken van die weg is immers nooit een groot punt van aandacht geweest. Welk belang wordt hiermee gediend? Hoe noodzakelijk is die weg dan en waar liggen de prioriteiten? Bij de economie of de veiligheid van de inwoners? Over het doortrekken van die weg moet nog formeel besloten worden en het duurt nog een groot aantal jaren, waarbij er nog een grote vertraging overheen kan komen door procedures via de Raad van State met het risico om die te verliezen en dan helemaal met lege handen te staan. In de tussentijd blijven fietsers doodsangsten uitstaan op de Korteweg. Met het doortrekken van die weg blijft de Korteweg nog steeds onveilig, omdat de verkeerssituatie hetzelfde blijft. Het doortrekken van die weg en het fietspad aan de Korteweg zijn twee afzonderlijke onderwerpen die niet in elkaar geschoven mogen worden.’
Constructief Hoeksche Waard maakt zich al geruime tijd grote zorgen over de verkeersveiligheid op verschillende plaatsen in de Hoeksche Waard en hoe de gemeente hiermee omgaat. ‘Dat getuige wel de verhalen over de Korteweg en de Blaaksedijk waar na een dodelijk ongeval nog steeds niets aan gedaan wordt. Zo zijn er nog meer onacceptabele gevaarlijke wegsituaties in de Hoeksche Waard die aangepakt moeten worden’, aldus De Jong.