Toelichting: Naar aanleiding van onderstaande bericht heeft Constructief Hoeksche Waard de volgende vragen: Weet u dat uit onderzoek van het CPB blijkt dat deze wet totaal mislukt is? Graag verwijzen wij u naar onderstaande bericht https://www.gemeente.nu/sociaal/werk/eindrapport – participatiewet – duidelijk – wet – werkt niet/ Voor mensen met een beperking pakt het nog slechter uit.
Vraag: Hoe is dit in de Hoeksche Waard? Hoeveel mensen met of zonder beperking zijn na een participatie traject volledig aan het werk bij het bedrijf waar ze hebben “leren” werken?
Antwoord: Wij helpen inwoners die begeleiding nodig hebben bij het vinden werk, vrijwilligerswerk of een andere vorm van participatie. Wij maken hierbij, als gemeente Hoeksche Waard, geen onderscheid tussen mensen met of zonder ‘beperking’. Het zijn inwoners die wij door middel van maatwerk zo goed zo mogelijk proberen te helpen. Voor inwoners met een beperking kan gebruik gemaakt worden van voorzieningen zoals beschut werk/ garantiebanen en de inzet van loonkostensubsidie en job coaching (begeleiding op de werkplek).In 2021 zijn er 140 personen uitgestroomd naar werk. Voor 2022 is de prognose dat er 150 personen zullen uitstromen naar werk. Per 1-1-2022 was er sprake van 95 garantiebanen en 23 (nieuw) beschutte werkplekken.
Vraag: Hoelang heeft dit leer werk traject geduurd?
Antwoord: Een leerwerktraject is bedoeld voor een jongere van 16 of 17 jaar van wie de leerplicht of de kwalificatieplicht, bedoeld in de Leerplichtwet 1969, nog niet is geëindigd, of de jongere van 18 tot 27 jaar die nog geen startkwalificatie heeft behaald (artikel 10f Participatiewet).
Een (re-integratie) traject is maatwerk. Dit is immers afhankelijk van de (uitgangs)situatie en positie van de betrokken inwoner. Er zijn verschillende mogelijkheden om een (re-integratie) traject vorm te geven. Eén van die mogelijkheden is o.a. een werkervaringsplaats.
Vraag: Bij welke bedrijven moeten mensen met afstand tot de arbeidsmarkt “leren “werken?
Antwoord: Het uitgangspunt is de inwoner. Er wordt op basis van de kwalificaties van de persoon bekeken wat voor hem of haar het meest geschikt en passend is (maatwerk)Wij hebben dan ook geen specifieke bedrijven waar wij inwoners proberen te plaatsen. Ook dit is maatwerk.
Vraag: Hoeveel mensen met of zonder een beperking heeft u op deze manier aan een volwaardige baan geholpen en denkt u dat er dit jaar uitstromen?
Zie antwoord op 1e vraag.
Vraag: Bij hoeveel mensen heeft het geleid tot een korting op hun uitkering omdat ze volgens de werkgever hun werk niet goed genoeg uitvoerden? Is er controle op geweest om uit te zoeken of dit ook echt zo was?
Antwoord: Er hebben geen kortingen plaatsgevonden. Dit, omdat het uitgangspunt van een werkervaringsplaats, juist werkervaring opdoen is en dat ‘goed’ of ‘niet goed’ werken daar een onderdeel van is.
Vraag: Kunt u aangeven wat het is verschil in werkzaamheden van een participatie plaats of een werkervaringsplaats?
Antwoord: Participatieplaatsen zijn specifiek bedoeld voor bijstandsgerechtigden van 27 jaar en ouder met een kleine kans op inschakeling in het arbeidsproces als gevolg van persoonlijke werkbelemmeringen, en daardoor vooralsnog niet bemiddelbaar zijn op de arbeidsmarkt. Het gaat hier om additioneel, onbeloonde werkzaamheden. Een werkervaringsplaats is gericht op het uitbreiden van (werk)ervaring. Doel van de werkervaringsplaats is (gedeeltelijke) uitstroom naar een betaalde baan, dit eventueel in combinatie met loonkostensubsidie. Een werkervaringsplaats kan worden ingezet voor de duur van 3 maanden (maximaal 24 uur per week) en kan eventueel eenmalig worden verlengd met 3 maanden. Echter ook hierbij is er sprake van maatwerk.
Vraag: Er wordt ook vermeld in de Beleidsregels artikel 7.2, lid 7, dat mensen met bijstand gebruik kunnen maken van gratis OV. Echter een gratis OV kan alleen gebruikt worden na spitsuur. Moeten de werktijden dan niet aangepast worden aangezien hiervan geen gebruik gemaakt mag worden tijdens de spitsuren?
Antwoord: Als er, ondanks gebruik het Dal Vrij busabonnement, in het kader van een (re-integratie) traject reiskosten worden gemaakt, bijvoorbeeld omdat de begintijd van het traject ligt voor 09.00 uur, worden deze kosten vergoed. Er wordt overigens bij trajecten (voor zover mogelijk) rekening gehouden met de aanvangstijd.
Vraag: Bent u bekend met onderstaand onderzoek van de FNV: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/uitkeringsgerechtigden/2021/02/behan del – bijstandsgerechtigden – ook – als – mensen? Nu u bent geïnformeerd over voornoemd onderzoek, bent u dan ook bereid om hiernaar te handelen?
Antwoord: Het college vindt het belangrijk dat alle inwoners kunnen participeren in de maatschappij.
Hierbij kunnen inwoners worden begeleid bij het vinden van werk, het behouden van werk, het toe leiden naar werk en andere vormen van participatie. Dit geldt ook voor het verkrijgen van inkomensondersteuning. Hierbij wordt zoveel mogelijk geprobeerd aan te sluiten bij de ervaring en wensen van de inwoner. In de Verordening Participatiewet, IOAW en IOAZ Hoeksche Waard zijn voor werk en participatie de volgende kernwaarden: opgenomen: De inwoner is zelf verantwoordelijk, het college helpt als dat nodig is. De eigen mogelijkheden en het sociale netwerk van de inwoner gaan voor. De inwoner wordt zo goed mogelijk naar passend werk of participatie geleid. Betaald werk gaat voor onbetaald werk en inkomensondersteuning van het college. Het college stemt de hulp af op de inwoner en maakt de aansluiting tussen uitkering en werk gemakkelijker. Iedereen doet mee aan de samenleving. Het college heeft extra zorg voor kwetsbare groepen.