We hebben weer te maken met een zeer terughoudende Perspectiefnota. Was het de vorige keer Corona die daarvoor verantwoordelijk werd gesteld, nu is de reden dat we de nieuwe raad het gras niet voor de voeten willen wegmaaien. Over de besteding van de Enecogelden is dit logisch, maar om dit nu ook over alles te besluiten, zien wij als een brevet van onvermogen. Er zijn onderwerpen die maar niet van de grond komen of die niet kunnen wachten. De Perspectiefnota is duidelijk niet in het belang van de inwoners geschreven. En wat gebeurt er met “inclusief Hoeksche Waard, iedereen doet mee”? Is dat even niet belangrijk meer?
We moeten ook een keer gaan stoppen met het argument corona als rechtvaardigingsgrond in te zetten voor alles wat blijft liggen of vertraagt, omdat het steeds ongeloofwaardiger wordt of dit echt zo is. Deze stukken zijn hier ook weer doordrenkt van. Het lijkt bijna een soort zelfhypnose te worden.
Bij ambities voor 2022 staat geschreven dat in het hoofdlijnenakkoord een stevige en duidelijke ambitie staat van de coalitie. Waar blijven de ambities van de andere partijen die ook democratisch gekozen zijn? Betekent dit dat al die kiezers voor niets op die partijen gestemd hebben? De integriteit van de democratie staat op het spel. Constructief Hoeksche Waard is voor een raadsbreed akkoord in 2022. In een dergelijk akkoord wordt rekening gehouden met de ambities van alle partijen en bevordert dit een goede onderlinge samenwerking. Wij doen onszelf tekort als we dit bestuursmodel in 2022 voorbij laten gaan, omdat deze gemeenteraad geschikt hiervoor is. Het kan het vertrouwen in de politiek herstellen als men ziet hoe er samengewerkt wordt. Daarvoor moeten we wel van de oude politiek af om naar een eerlijke nieuwe politiek te komen, waarbij gewerkt wordt aan het opbouwen van meer wederzijds vertrouwen.
Zoals ook in voorgaande jaren zien wij geen hondenbelasting bij de dekkingsmiddelen staan. Het heffen van deze belasting is dus nog steeds niet noodzakelijk. 50% Van alle gemeenten in Nederland begrijpt dit inmiddels en is al tot afschaffing overgegaan. Wanneer volgt de gemeente HW? Vorig jaar kregen wij op ons verzoek een overzicht, waarin 561.000,- euro aan kosten opgesomd werden, die te maken hebben met honden. Deze kosten kunnen niet gelabeld worden, omdat ze al elders begroot zijn. Als je de hondenbelasting afschaft, dan worden er echt geen BOA’s ontslagen, worden er geen uitrenveldjes opgedoekt en worden de straten nog steeds schoongemaakt. Hoe onzinnig is deze belasting dan, die juridisch in feite ook niet houdbaar is.
Programma Bestuur en Ondersteuning
Met betrekking tot dienstverlening zitten we niet op dezelfde golflengte als het college. Een toezegging van de wethouder om ons de onderzoeken van de gemeente toe te sturen wordt niet nagekomen, ook niet na een reminder te sturen. Wat is er aan de hand? Worden wij wel serieus genomen?
Wij zien overigens een toename in het niet of veel te laat beantwoorden van schriftelijke vragen en als we die mondeling willen stellen dan slaat iedereen op tilt en wordt dit niet actueel of urgent gevonden. De inwoners zijn daar de dupe van en denken dat de raad zijn werk niet goed doet. Het wordt op deze manier steeds moeilijker gemaakt om de primaire taak van volksvertegenwoordiging goede invulling te geven. De schaalsprong naar een grote gemeente maak je niet door beperkende regels te stellen, maar door zelf te veranderen. Regels zijn slechts hulpmiddelen. Wij verzoeken het college om zich voortaan aan de gemaakte afspraken te houden.
Inmiddels doet de Rekenkamer ook onderzoek naar alle inhuur en uitbesteden van projecten waar wij ons al lange tijd zorgen over maken. Wij wachten met spanning de resultaten af.
Programma Veiligheid
Er wordt inzake veiligheid ingezet op het voorkomen van problemen, maar voor de jeugd zouden wij graag meer zien gebeuren, want er verdwijnen steeds meer voorzieningen dan dat ze erbij komen. Er gaat meer gebouwd worden. Dat betekent dat er nog meer speelvoorzieningen, die ontmoetingsplekken kunnen zijn, verdwijnen. Geef de jongeren in elk dorp wat ze nodig hebben, zodat er geen ongewenste overlast ontstaat bij ongewenste hangplekken. Geeft de gemeente hier wel voldoende gehoor aan? Wij horen hierover negatieve geluiden. Kunnen wij een toezegging krijgen dat hier iets aan gedaan gaat worden? Wij zijn van mening dat dit zonder een motie moet kunnen, omdat het college dit volgens ons ook onderkent.
Programma Verkeer, vervoer en waterstaat
Waar blijft het o zo belangrijke mobiliteitsbeleid. We komen niet verder dan een mobiliteitsagenda, terwijl dit een hoge prioriteit heeft. Wij zien steeds meer werkgroepen ontstaan die een gat proberen in te vullen. Wegens het ontbreken van een degelijk mobiliteitsplan willen zij allen met de wethouder over lokale verkeersproblemen willen praten. Is dat de bedoeling of kunnen wij dit professioneler aanpakken?
Wanneer gaat het college het beloofde veilige fietspadenplan opstellen om de veiligheid van fietsers en voetgangers beter te waarborgen. Er ontstaan steeds meer en steeds heftiger ongelukken, waarbij helaas ook hufterig gedrag veel voorkomt. Voorkom die ongelukken met een goed plan. Bevorder het veiligheidsgevoel van de inwoners.
Programma Economie
Hoe zit het met de ontsluiting van ons eiland? Hier hoor je niet veel over. Nu de Rijksoverheid zo wanordelijk met het plannen van onderhoud aan bruggen en tunnels omgaat, werken ze misschien graag mee aan extra oeververbindingen, zodat zij hun onderhoudstaken makkelijker kunnen uitvoeren. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Maak van die situatie nu gebruik voordat we weer veelt te laat zijn. Extra oeververbindingen nu realiseren, is ook anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, want er wordt een toename verwacht van het aantal inwoners, bedrijven en activiteiten. Ons speerpunt tramlijn 25 doortrekken naar het Heinenoord busstation wordt al door meer mensen een slimme verbinding genoemd. Er is tot op heden nooit aangetoond dat dit technisch niet kan. Wanneer doen wij daar dan wat mee?
Programma Onderwijs
We hebben MBO-opleidingen, maar hoe zit het met de ontwikkelingen van een HBO-opleiding op ons eiland? De vorige keer werd aangegeven dat hieraan gewerkt werd. Wij vinden dat erg belangrijk. Dat is namelijk ook een goede manier om jongeren op het eiland te houden. Graag horen wij hoever het hiermee is.
Programma cultuur en recreatie
Wij zijn benieuwd of een theater in de HW, waar door vele verenigingen en instanties gebruik van kan worden gemaakt, nog op het vizier staat. Dit is mogelijk goed te exploiteren als dit slim wordt aangepakt. Kan het college hier nog iets over zeggen?
Er is inmiddels brede overeenstemming over de bouw van een nieuw zwembad in Numansdorp.Wij gaan ervan uit dat het traject uiterst zorgvuldig doorlopen wordt, want de inwoners maken zich zeer grote zorgen over de effecten hiervan. Dit raakt inmiddels meer dan alleen de omgeving van het te bouwen zwembad. Een goede participatie is een vereiste, want daar schort het een en ander tot nu toe aan.
Programma Sociaal Domein
Wij vinden het volstrekt onlogisch om structureel meer geld te geven voor uitbreiding van het meldpunt bij DG&J. Dat past helemaal niet bij de ontwikkelingen die in gang zijn gezet. We nemen meer regie in eigen hand en er zijn praktijkondersteuners bij gekomen? Het is in ieder geval voor ons belangrijk dat gezinnen niet ten prooi vallen aan Veilig Thuis. We hebben al aangegeven dat die instantie incapabel is. Ze houden zich niet aan de wet, gebruiken onwaarheden en manipuleren mensen om hun eigen doel te bereiken. Dit is een grote kostenverhogende factor. Er is onlangs bekend geworden dat er een rapport uit 2018 is verzwegen. In dit rapport worden deze misstanden in de jeugdzorg aan de orde gesteld. Dure uithuisplaatsingen en ondertoezichtstellingen kunnen voorkomen worden. Wat kan het college over de uitkomsten van dit verzwegen rapport zeggen?
Het lukt maar niet om een concreet armoedebeleid voor onze gemeente op poten te zetten. In het belang van de inwoners vinden wij dit onacceptabel. Het heeft geen zin meer om dit in deze raadsperiode nog aan dit college te vragen. Dat is trekken aan een dood paard. Wij willen niet meer wachten. De raad moet in de komende tijd dan maar regelmatig zelf met voorstellen komen om direct iets voor de betreffende inwoners te kunnen doen.
In navolging van een debat onlangs in de Tweede Kamer komen wij daarom alvast met een motie over de huidige dure invalidenparkeerkaart. Mensen die invalide zijn, moeten vaak van een laag inkomen leven. Ze zijn immers hun baan kwijtgeraakt of met pensioen en moeten van een magere AOW-uitkering rond proberen te komen. De gemeente kan deze mensen hierin tegemoet komen. Het leven is fysiek al moeilijk genoeg voor ze. Kostenverlichting zou een mooi gebaar zijn.
Inzake armoedebeleid hebben wij vorig jaar de motie gelijke onderwijskansen ingetrokken omdat de wethouder nog eens met de scholen zou gaan praten. De scholen herkenden zich hier niet in, dus er wordt niets meer mee gedaan. Wat weet de wethouder van de thuissituatie van die 1.000 kinderen die in armoede leven en volgens het onderzoeksrapport mogelijk ook bij verborgen armoede horen? Hoe kan je zo makkelijk hieraan voorbij gaan door alleen de mening van de scholen als weegfactor te nemen? Wat weten die scholen van de thuissituaties af? Het antwoord is weinig. Daar heb je dus niet veel aan.
Programma Volksgezondheid en Milieu
Het is jammer om te zien hoe de wethouder worstelt met de visie van de gemeente Binnenmaas over de buitenzomerlanden. Het gaat alleen maar om een visie die nog vertaald moet worden naar een visie voor de gehele Hoeksche Waard. We zijn toch alles aan het harmoniseren? Waarom deze niet of wordt hier met verschillende maten gemeten?
Wat ook zorgelijk is, dat is dat er dit jaar een vergunning voor de kap van ca. 1.000 bomen bij de Heinenoordtunnel is afgegeven en dat er uiteindelijk 3.000 bomen gekapt worden. Waarom is voor die 2.000 bomen extra kappen geen aanvullende vergunning aangevraagd? Is hier sprake van willekeur? Graag een reactie van de wethouder op dit punt, want voor ons is het belangrijk hoe wij hier in de toekomst mee omgaan en of de raad hiervoor specifieke kaders moet gaan stellen.
Programma Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Onze dank gaat uit naar de wethouder die aan de roep om meer aandacht voor Klaaswaal gevolg heeft gegeven en het belang daarvan inziet. Er komt duidelijk beweging in. Dat geldt overigens voor vele projecten in de HW. Het lijkt wel of er iemand ergens een knop heeft ingedrukt, want nu kan er ineens van alles. Daar zal vast een goede reden voor zijn, maar het is goed dat het nu in een stroomversnelling is gekomen.
Sociale woningbouw krijgt ook meer aandacht, maar tegelijkertijd maken wij ons ook grote zorgen als je ziet wat er aan de Oosterse Gorzen in Oud Beijerland gebeurt. Door achterstallig onderhoud zijn de inwoners nu de dupe geworden. Is het college het met ons eens dat dit achterstallig onderhoud wanbeleid van HW wonen genoemd kan worden? En hoe gaat het college de belangen van de betreffende bewoners daarin behartigen, want het gaat veel ellende voor ze veroorzaken?
Tot slot
In 2020 hebben wij de inspreektekst afgesloten met de boodschap “Voor hen die willen is niets moeilijk”. Als je maar wil, dan komt het er vanzelf wel. Voor de volgende raadsperiode moet het sleutelwoord “verandering” zijn. Daarom sluiten wij nu af met de wijze boodschap:
Change can only come from within you, oftewel als je wil veranderen, begin dan bij jezelf.
6 juli 2021,
Werner de Jong
Fractievoorzitter Constructief Hoeksche waard.