Zowel voor als na de herindeling maakten wij ons al geen illusie dat er veel plannen gerealiseerd konden worden. In deze korte raadsperiode zijn wij alleen nog maar aan het harmoniseren en visies aan het vaststellen. Als je veel tijd steekt in harmoniseren hou je weinig tijd over om te nivelleren. Deze raad zal het verschil dus nu nog niet kunnen maken.
Maar :“Voor hen die willen is niets moeilijk”. Het onmogelijke kan toch mogelijk gemaakt worden. Met deze bril op hebben wij deze perspectiefnota gelezen.
Gelet op de enorme behoudendheid van deze nota vragen wij ons af of die wil wel voldoende aanwezig is. Wij hopen dat de coronacrisis niet als rechtvaardiging gebruikt wordt voor het niet willen of kunnen uitvoeren van diverse plannen. Er wordt namelijk bij herhaling aan deze crisis gerefereerd. Naar onze mening veel teveel. Dat had kunnen volstaan met een eenmalige vermelding hiervan in de inleiding. Wij weten nog onvoldoende wat de echte effecten van de crisis zullen zijn. Accepteer dat je bepaalde plannen op enig moment gewoon on hold moet zetten, maar maak aan de inwoners duidelijk wat je in essentie zou willen doen.
Voor Constructief Hoeksche Waard zijn enkele zaken uit de programma’s van belang.
Bestuur en Ondersteuning
Bij ons komen nog steeds veel klachten binnen over de service en dienstverlening van de gemeente en dat terwijl dit al meerdere keren is aangekaart. De communicatie naar de inwoners is onder de maat en zorgelijk te noemen. De Rekenkamercommissie gaat binnenkort onderzoek doen naar de dienstverlening. De uitkomst daarvan kan aanvullend gebruikt worden. Betrek hierbij ook de kwaliteit en de tijdigheid van de vergaderstukken voor raadsvergaderingen. De gemeenteraad heeft hier veel last van en kan daardoor zijn werk niet naar behoren doen. Ook de servicepunten moeten anders ingericht worden, omdat deze de privacy kunnen aantasten. Het kan nooit de bedoeling zijn dat iedereen alles zomaar kan horen wat men aan een servicebalie bespreekt.
Hou er rekening te allen tijde rekening mee dat de inwoners er niet zijn voor de gemeente, maar dat de gemeente er is voor de inwoners.
Wij constateren dat er veel geld uitgegeven wordt aan onderzoeken uitbesteden. Dat hoort incidenteel te gebeuren in plaats van structureel. Wij achten dit het hoogst onverantwoord omgaan met gemeenschapsgeld. In deze nota ontbreekt elke intentie dat het regelmatig uitbesteden van onderzoeken minder moet gaan gebeuren, beter passend bij de omstandigheden.
Veiligheid
In de HW is er een tekort aan blauw op straat, en de burgemeester heeft hier geen zeggenschap meer over en meer politie zal er zeker niet komen. We zouden daarom meer kunnen doen met BOA’s, omdat je daar wel zelf zeggenschap over hebt. Zorg dat er voldoende BOA’s op het hele eiland zijn. Geef ze daarbij ook een wapenstok en/of pepperspray. Je kunt hiermee het veiligheidsgevoel bij de inwoners vergroten. Over de burgerwachten hoor je iets meer. Hoe zit het daarmee?
Verkeer, Vervoer en Openbare Ruimte
Er worden alleen duurzaam veilige maatregelen genomen aan wegen die voor groot onderhoud in aanmerking komen. Dat is een erg onveilig principe. De urgentie op diverse plaatsen is erg hoog. Wij hopen ook dat de gemeente goed luistert naar de inbreng van de inwoners. Zij weten waar ze het over hebben. Dat geldt ook voor vele onveilige situaties op het eiland.
Hierbij hoort ook de aanleg van veilige fietspaden, vooral voor scholieren van het middelbaar onderwijs, die hier dagelijks gebruik van maken. Neem de Stougjesdijk die iedere dag door veel scholieren gebruikt wordt en een potentieel gevaarlijke dijk voor fietsers is. Gaan we weer wachten tot het kalf verdronken is en daarna de put dempen?
Er wordt nu ineens veel geld uitgetrokken voor het aanpassen van de tunnel voor het tijdelijk bussen door de landbouwtunnel te laten rijden. Dit geld kan veel beter voor een structurele oplossing gebruikt worden? Maak die tunnel in orde voor een tramverbinding. Technisch kan dat, maar ook hier geldt “waar een wil is, is een weg, sorry ik bedoel tramlijn”. Maak dat transferium bij busstation Heinenoord. Dat levert diverse grote voordelen op, omdat de locatie strategisch gezien perfect gelegen is.
Er wordt een sterke bestuurlijke wens geuit om ecologie te beschermen in renovatie- en beheerprocessen in de openbare ruimte. Ecologie is echter een beroepsrichting die onderzoekt de samenhang van levende wezens met elkaar en hun omgeving. Nu begrijpen wij ook beter waarom de motie dierenwelzijn niet begrepen wordt. De gemeente is bezig met een beroepsrichting te beschermen in plaats van de biotopen op het eiland. Wij zijn daarom blij met de aanstelling van een echte ecoloog die zich wel degelijk hiermee bezig zal houden en het belang van de fauna op ons eiland beter kent en in kaart brengt.
Economie
Wij hebben hier een groot zorgpunt. Waarom staat er bij het onderwerp VVV vermeld “extra investeren en bouwen in Oud Beijerland en de Hoeksche Waard”, alsof wij twee aparte gemeenten zijn. Wij maken ons al lange tijd zorgen over de bijzondere positie die Oud Beijerland in de gemeente Hoeksche Waard inneemt. Onze angst daarvoor wordt bewaarheid en is een irritatie bij veel inwoners. Het is onacceptabel en in strijd met een gelijke ontwikkeling van alle dorpen.
In deze nota heeft men het uitgebreid over het ontwikkelen van recreatie, dus de vrijetijdseconomie stimuleren. Er wordt concreet gesproken over het aanjagen van recreatief winkelen. Maar waarom mogen winkeliers op zon- en feestdagen niet zelf bepalen of ze open zijn of niet. Op die dagen dat er volop aan recreatie gedaan wordt. Waar blijft dan het perspectief voor de winkeliers? Dit is door de coronacrisis nog belangrijker geworden. Ontneem ze deze mogelijkheid tot het genereren van extra inkomsten niet. Wees vooruitstrevend en ruimdenkend.
Hoe zit het met de vitaliteit van de dorpen? Wij zijn tegen het instellen van dorpsraden. Zet een vitalititeitswerkgroep op, bestaande uit 14 contactpersonen, die gedreven zijn om de vitaliteit van hun dorp te verbeteren en hun eigen dorp ook heel goed kennen. Samen kunnen ze elkaar versterken met hun ideeën en wensen en deze vervolgens met de gemeente overleggen, wellicht via de ideeënmakelaars.
Wanneer wordt de gemeente zich er bewust van dat het heffen van hondenbelasting in strijd is met het gelijkheidsprincipe en een misleidende vorm van belasting heffen is. Inwoners vragen ons waarom de hondenbelasting niet besteed wordt aan voorzieningen, zoals honden uitlaatplaatsen en uitrenveldjes. Wij leggen uit dat die belasting daar niet voor geheven wordt en in de algemene middelen pot terechtkomt. Waarom zijn steeds meer gemeenten in Nederland hiervan doordrongen en schaffen deze belasting af en de HW niet?
Onderwijs
Inzake onderwijs heeft het college blijkbaar geen perspectief te bieden, want er wordt niet in geïnvesteerd. Waarom is dit programmaonderdeel zo minimaal in deze nota?
Wij willen hier graag de motie gelijke onderwijskansen opnieuw gaan indienen, die in de vorige vergadering in overleg met elkaar is doorgeschoven. Hou er rekening mee dat de motie slechts gaat om een verzoek aan het college om dit goed in kaart te brengen en ons te adviseren. Het zegt dus nog niets over wat de raad daarmee wil doen. Ik benoem dit hier expliciet omdat het om een gelijkheidsprincipe gaat wat voldoende uit de verf moet komen in het belang van alle inwoners.
In de HW leven ca. 1.000 kinderen in armoede en straks door de crisis misschien nog meer, dan wil je graag weten hoe het staat met de gelijke onderwijskansen waar ieder kind recht op heeft.
Sport, cultuur en Recreatie
Wij maken ons grote zorgen over de uitvoering van het besluit van de voormalige gemeente Cromstrijen over het bouwen van een nieuw zwembad. Dit besluit heeft volledige rechtskracht en moet uitgevoerd worden. Wanneer kunnen wij dit verwachten, want het oude zwembad kan niet meer mee? Onze zorgen worden nog eens extra versterkt als wij te horen krijgen dat het zwembad in Numansdorp in opdracht van de gemeente door het Mulierinstituut is benaderd om een onderzoek te doen naar de behoefte aan overdekt zwemwater in de gemeente. Kan hier een verklaring voor gegeven worden?
Ook het verplaatsen van de voetbalvereniging SSS in Klaaswaal zat al bij Cromstrijen in de pijplijn. Deze verplaatsing wordt door de vereniging zelf zeer wenselijk geacht en geeft het dorp de nodige ruimte voor de zo noodzakelijke woningbouw. Dit zou een mooie boost zijn voor een vitaler dorp. Wanneer wordt hier uitvoering aan gegeven?
Sociaal Domein
We hebben vorig jaar gevraagd om gegevens over armoede in de HW om daar beleid op te kunnen maken. Het college vond het nodig om eerst een onderzoek te doen naar verborgen armoede. Uiteindelijk werd in het onderzoeksrapport bevestigd dat er verborgen armoede is en dat die nog steeds verborgen is. Moesten we daar 10 maanden op wachten en was het daarvoor nodig om een schrikbarend hoog bedrag voor uit te geven aan een onderzoek over armoede. Dat geld is nodig voor armoede. Nu is dit weer doorgeschoven tot na het zomerreces. Hoe langer je wacht hoe groter het probleem wordt. Door de crisiseffecten kan de armoede namelijk nog verder stijgen.
Voorlopig blijft de geldrondpompmachine in de jeugdzorg op volle toeren draaien. Wij zijn nog teveel afhankelijk van diverse instanties die bewezen hebben absoluut ongeschikt te zijn om over deze aangelegenheid de regie te voeren. Zoete broodjes zijn er genoeg bakken en hoort bij de echte bakker thuis en niet bij ons. We zijn nu ineens een nadeelgemeente geworden. Hoe kan dat als de cijfers dat nooit hebben uitgewezen en wij op grond daarvan gekozen hebben voor de afschaffing van het solidariteitsprincipe. We worden al jarenlang met het gegoochel met cijfers bij de neus genomen. Een lichtpuntje is wel dat de raad inmiddels veel kritischer is geworden op de besteding van de gelden en dat wij onvoldoende hierover geïnformeerd worden. De sleutel tot succes is zelf de regie voeren om het beheersbaar te krijgen. Het lijkt erop dat dit ook steeds meer gaat gebeuren.
Het zijn van een regenbooggemeente volstaat niet met het alleen maar hijsen van een vlag. De eerder genoemde vooruitstrevendheid en ruimdenkendheid lijkt ook hier een remmende werking te hebben door een conventionele houding van de gemeente. Wij zijn hier niets van terug.
Volksgezondheid en milieu
Wij missen bij dit onderdeel nog de verduurzaming van het eigen vastgoed. Dit mag namelijk best wat sneller gaan. Wat gaat er verder gebeuren met de drijvende zonnepanelen westelijk van de Haringvlietbrug en waar reeds over gesproken is. Wij missen ook concrete plannen om de overlast van bijvoorbeeld plastic rondom de wateren van de HW te lijf te gaan. In 2025 moet de asbest verdwenen zijn. Hoe denkt de gemeente dit te kunnen gaan realiseren?
Onlangs is beloofd dat er 2.000 bomen terugkomen voor de kap van de bomen voor de windmolens. Wanneer wordt dat bos aangelegd, want het heeft veel tijd nodig om de natuur weer op orde te brengen. Wij zien dit dan ook niet graag op de lange baan geschoven worden. Had dit niet hierin moeten staan voor 2021? Het huidige bos wordt namelijk dit najaar al gekapt.
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Hier wordt o.a. gesproken over de ontwikkeling van de Zuidrand, maar worden hier wel de besluiten van de voormalige gemeenten bij betrokken? Die besluiten hebben rechtskracht en mogen niet genegeerd worden. Verder wordt hier niets gezegd over toekomstige woningbouw. Hoe zit het met het versnellen van woningbouw en middenhuurwoningen. Hoe zit het met het tekort aan sociale huurwoningen en de doorstroming voor ouderen? Wij zien hier niets concreets van terug in deze zeer behoudende nota. Ook hier wordt het coronavirus voor de zoveelste keer als een risicofactor genoemd. Maar hoe staat het er dan voor met betrekking tot de stikstofproblematiek?
Wij zien graag dat er een voorlopige bouwstop in Oud Beijerland komt, behoudens lopende projecten om zo aan de andere dorpen meer ruimte te geven om gelijkwaardig te ontwikkelen. Het evenwicht is nu totaal zoek.
Tot slot
Wij vinden de grote behoudendheid in deze perspectiefnota prematuur en dus onterecht. De gevolgen van de coronacrisis zijn nog lang niet duidelijk en moeten straks beter in kaart worden gebracht. De inwoners hebben recht op een onbevangen visie van de gemeente. Zij begrijpen heel goed dat er omstandigheden zijn die ertoe leiden dat plannen on hold gezet moeten worden. De grote vraag zal zijn waar de gemeente de prioriteiten zal leggen en of de inwoners zich daarin voldoende kunnen vinden. Dat doet een groot beroep op ons als vertegenwoordigers van die inwoners, maar zoals ik dit verhaal al ben begonnen, besluit ik deze met dezelfde woorden:
“Voor hen die willen is niets moeilijk”