De verkeersoverlast op de Molendijk in Klaaswaal is nog altijd niet opgelost. En ook over hoe en wat die oplossing moet worden, is nog altijd onduidelijkheid. Komt er nou wel of geen bypass? En hoe zit het met die rondweg om Klaaswaal? Wat is er nou allemaal precies bekend? Wij hebben het even op een rijtje gezet.
Als je even op de Molendijk in Klaaswaal gaat kijken, weet je al snel genoeg. De verkeerschaos is daar namelijk al jarenlang dagelijks aan de orde. Auto’s, vrachtwagens, bussen, landbouwvoertuigen, alles rijdt daar over hetzelfde stuk asfalt van de ene naar de andere provinciale weg. En allemaal dwars door het centrum van het dorp.
De doorstroming van al dit verkeer wordt bovendien gestremd door geparkeerde auto’s, die deels of volledig op de weg staan. Dit zorgt voor verkeersopstoppingen, overlast voor omwonenden en gevaarlijke situaties voor (schoolgaande) fietsers.
Gemeente Cromstrijen en de provincie Zuid-Holland zoeken de oplossing in de aanleg van een nieuwe weg. In eerste instantie wilde Cromstrijen een bypass (omleidingsweg) neerleggen tussen de N488 en de 4e Moerweg, omdat de gemeente het te duur vond om uit eigen portemonnee een complete randweg om het dorp aan te leggen. Maar omdat de provincie nu brood ziet in zo’n randweg, is de gemeente van koers veranderd en zet Cromstrijen alsnog vol in op de komst van een randweg.
Dat is niet gezegd. De plannen voor zo’n omleidingsweg liggen alleen nu in de ijskast. Een randweg lost meer op dan een bypass, vertelde wethouder Hans Flieringa aan onze collega’s van het AD. Daarbij staan provincie en Waterschap Hollandse Delta niet te trappelen om aan een bypass mee te werken. De provincie wil wel denken over een randweg. Volgens Floor Vermeulen van Gedeputeerde Staten is dat de enige oplossing om de verkeersoverlast op de Molendijk te verminderen, schrijft hij in een brief aan Provinciale Staten.
Daar is de provincie nog niet over uit. De Hoeksche Waardse gemeenten zien graag een oostelijke randweg om Klaaswaal komen. Die staat ingetekend vanaf de rotonde in Numansdorp bij bedrijventerrein Middelsluis en sluit uiteindelijk via de Botweg aan op de N489 bij Westmaas.
Maar een westelijke randweg is ook mogelijk. Die begint bij de N487 bij Numansdorp en loopt vervolgens vrijwel parallel aan de A29 naar de T-splitsing van de Molendijk, Greup en N489.
Wat de kosten gaan worden, is nog niet bekend. Maar als de randweg er komt, schuift de gemeente de rekening door naar de provincie. Mogelijk krijgt de nieuwe gemeente Hoeksche Waard dan nog wel een tikkie om mee te betalen. Cromstrijen heeft daar al geld voor opzij gelegd.
Cromstrijen wil nog voor het eind van het jaar een definitieve keuze maken voor een van beide tracés van de rondweg Klaaswaal. Gedeputeerde Vermeulen wil daarom in die periode met een voorstel komen over hoe de randweg precies moet komen te lopen en wat het prijskaartje ervan is. Een eventuele randweg is dus nog geen gelopen race.